سوالات متداول کتابخانه مرکزی

 چه افرادی می توانند عضو کتابخانه باشند؟

همه دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه می توانند عضو کتابخانه شوند و متاسفانه امکان عضویت برای افراد برون سازمانی امکان پذیر نیست.

 

عضویت در کتابخانه مرکزی هزینه دارد؟

خیر. عضویت در کتابخانه برای تمام دانشجویان و اعضای هیئت علمی و کارمندان رایگان می باشد.

 

مخزن کتابخانه قفسه بسته است یا قفسه باز؟

قفسه باز (اعضا می‌توانند شخصا با مراجعه به قفسه‌ها کتاب‌های مورد نظر خود را مشاهده و انتخاب نمایند).

 

آیا نیازی به تمدید عضویت در کتابخانه ی مرکزی می باشد؟

خیر، تا زمانی که از اعضای دانشگاه باشید نیازی به تمدید عضویت ندارید.

 

چگونه می توانم از سرویس امانت و تمدید از راه دور کتابخانه مرکزی استفاده نمایم؟

امانت کتاب تنها به صورت حضوری امکان‌پذیر است و خدمات غیر حضوری شامل  تمدید، جستجو و رزرو است که از طریق پرتال کتابخانه امکان پذیر است. (در این زمینه ویدئویی آموزشی در کانال تلگرامی کتابخانه مرکزی به آدرس@UOG_Library  بارگزاری شده و کاربران می‌توانند به آن مراجعه کنند.)

 

چرا با وجود اینکه برخی از کتاب‌ها در سیستم جستجو، وضعیت موجود را نشان می‌دهد اما در قفسه‌ها موجود نیستند؟

مهمترین علت آن، جابجا نمودن عمدی یا سهوی کتاب‌ها در قفسه‌ها توسط برخی از مراجعان است لذا برای احترام به حقوق سایر مراجعان، از جابجا نمودن کتاب‌ها در قفسه‌ها جداً خودداری فرمایید.
توجـــه: با توجه به مجهز بودن مخزن به دوربین‌های مدار‌بسته، در صورت مشاهده، فرد خاطی از یک ماه تا یکسال از خدمات کتابخانه محروم می‌گردد.

 

در صورت مفقود و یا مخدوش شدن کتاب امانت گرفته شده چه باید کرد؟

مطابق آیین نامه، عضو موظف است عین نسخه (عنوان، نویسنده و ناشر یکسان) را تهیه و به کتابخانه تحویل دهد.

 

در صورت مفقود شدن کتاب امانت گرفته شده و نبود نسخه مشابه در بازار برای تهیه، چه باید کرد؟

  • اگر چاپی از آن کتاب از انتشاراتی دیگر، موجود بود، تحویل گردد.
  • اگر دقیقا همان ویرایش یافت نشد، ویرایش جدید آن تحویل گرد.
  • اگر ترجمه های دیگری از آن کتاب با همان نویسنده وجود داشت، تهیه گردد.
  • در نهایت، در صورت یافت نشدن هیچ کدام از موارد بالا، با صلاحدید کتابدار، کتابی هم قیمت آن کتاب، در زمینه موضوعی مورد نیاز کتابخانه، تهیه گردد.
  • قابل ذکر است، امکان دریافت وجه نقدی کتاب مفقودی، وجود ندارد.
  •  

تعداد و مدت زمانی که می‌توان کتاب را به امانت برد چقدر است؟

دانشجویان 8 نسخه (4 نسخه درسی و 4 نسخه غیر درسی به مدت 15 روز) برای دانشجویان معدل الف، امانت 7 نسخه درسی امکانپذیر می باشد.

اعضای هیئت علمی 12 نسخه به مدت 30 روز

کارمندان 8 نسخه به مدت 30 روز

 

آیا امکان امانت کتاب به صورت غیر حضوری وجود دارد؟

خیر امانت کتاب فقط به صورت حضوری و با ارائه کارت مقدور است.

 

نحوه تمدید کتاب چگونه است؟  

تمدید کتاب بصورت غیر حضوری و ازطریق مراجعه به  پرتال کتابخانه، به صورت تلفنی و به صورت حضوری امکان پذیر می باشد.

 

میزان جریمه دیرکرد کتاب چگونه است؟

جریمه دیرکرد کتاب به ازای هر کتاب، روزی 5000 ریال می‌باشد.

 

تسویه حساب کتابخانه مرکزی چگونه انجام می گیرد؟

در صورت نداشتن کتاب، انجام تسویه حساب  به صورت غیرحضوری امکانپذیر است.

 

رزرو به چه معناست و چه زمانی می توان این کار را انجام داد؟ 

رزرو یعنی تمام نسخه های یک کتاب امانت باشد و باز هم آن کتاب متقاضی داشته باشد، بنابراین از طریق پورتال کتابخانه آن کتاب رزرو می شود تا پس از پایان مدت 15 روزه، کتاب تحویل کتابخانه داده شود تا فرد متقاضی هم بتواند از آن استفاده کند.

 

وقتی کتابی رزرو می شود، امکان تمدید مجدد آن وجود دارد؟

خیر باید به تعداد افرادی که رزرو کرده اند، کتاب تحویل کتابخانه شود تا بعد رزرو لغو شود و مابقی افرادی که کتاب در امانتشان هست بتوانند آن را تمدید کنند.

 

آیا امکان اهداء کتاب به کتابخانه وجود دارد ؟

بله ، با رعایت شرایط ذیل امکان پذیر است:

- تناسب موضوعی منابع اهدایی با رشته های تحصیلی و برنامه های پژوهشی دانشگاه؛

- جدید بودن تاریخ انتشار منبع که در مورد منابع علمی بهتر است تاریخ انتشار آنها بیش از7سال گذشته نباشد

(بجز منابع نفیس و نایاب)؛

- دارا بودن ظاهر فیزیکی مناسب و قابل استفاده بودن، لذا منابع اهدایی باید دارای ساختار قابل قبول بوده و به

صورت جزوه و یا اوراق پراکنده نباشد (به جز منابع نفیس و نایاب)؛

- تناسب منابع با جامعه دانشگاهی از نظر رده سنی، سطح خوانایی و...؛